Mijn wereldwijde museabezoeken brengen me steeds vaker op afgelegen plekken of naar plaatsen die ik zelf niet voor mogelijk had gehouden. Dat is enerzijds omdat ik de grote musea in wereldsteden reeds heb bezocht en de resterende schilderijen op mijn lijst zich bevinden in deze onbekende gehuchten. Anderzijds ben je soms gebonden aan de locatie van een tentoonstelling, de tijdelijke uitleenplaats van een schilderij dat anders onbereikbaar blijft omdat het bijvoorbeeld in privébezit is. Eind juli 2017 begon ik om die laatste reden aan een lange reis naar Hull in het Verenigd Koninkrijk. Voor een periode van drie maanden had koningin Elizabeth II een van haar Rembrandtschilderijen uitgeleend. Het gelukkige museum werd de Ferens Art Gallery in Hull en het prachtige, grote schilderij betrof Portret van de scheepsbouwer Jan Rijcksen en zijn vrouw Griet Jans. Ik overbrugde de afstand in bijna twee dagen en verwonderde mezelf wederom over die inspanning, zeker als je het afzet tegenover de tijd dat je werkelijk voor het schilderij doorbrengt. Die gedachte speelde door mijn hoofd toen ik de deur van het museum openduwde en verwachtingsvol vermoeid richting de zaal liep. Mijn gemoedstoestand bij het verlaten van het museum, zo’n anderhalf uur later, was het tegenovergestelde: bruisend van energie en alle wensen vervuld.
Ferens Art Gallery, Hull, Verenigd Koninkrijk.
door
Tags:
Geef een reactie