Hammer Museum, Los Angeles, Verenigde Staten.

Met mijn huurauto navigeer ik op mijn TomTom door Los Angeles richting het Hammer Museum. Naast de bezichtiging van twee Rembrandtschilderijen heb ik ook een afspraak in het Grunewald Center for the Graphic Arts voor hun verzameling van prenten van Rembrandt en zijn tijdgenoten. Wanneer mijn navigatie aankondigt dat ik ben gearriveerd, kijk ik verward om me heen. Ik sta voor een stoplicht op de hoek van Wilshire Blvd en Westwood Blvd en zie geen museum zoals ik dat gewend ben. Vanwege de ongeduldige auto’s achter me (rechts afslaand verkeer kan in de USA rood licht negeren), draai ik de hoek om en zie een ingang tot een parkeergarage. Ik duik erin en zie direct de aanwijzingen naar het museum. De voordeur op Wilshire Blvd had ik gemist maar in de parkeergarage is er ook een ingang die zelfs vaker wordt gebruikt omdat in Amerika mensen nu eenmaal eerder rijden dan lopen. De bewaakster bij de ingang houdt me tegen terwijl diverse medewerkers met een toegangspas me passeren. Het is nog een half uur voor openingstijd maar ik heb een afspraak en het kost me enige moeite haar ervan te overtuigen. Uiteindelijk mag ik doorlopen en vind ik na meerdere pogingen de toegangsdeur naar het Grunewald Center. Het Hammer Museum blijkt een vreemde eend in de bijt want de focus ligt op tentoonstellingen – wel 20 per jaar – van met name moderne kunst. De collectie Oude Meesters is zeer beperkt en behelst slechts 1 zaal. Van die werken zijn er maar liefst twee een Rembrandt en ook nog eens van forse afmetingen. Wederom wordt ik verrast door de locatie waar zijn werken wereldwijd tevoorschijn komen.

Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *