Na mijn bezoek aan Hull in het oosten van Engeland was ik weer teruggekeerd in Liverpool, op zo’n 200 kilometer afstand aan de westkant van het eiland. Mijn bezoek van vandaag aan het tweede schilderij van deze Engelandtrip was veel eenvoudiger: de Walker Art Gallery ligt op 10 minuten lopen van mijn hotel in Dale street. Het museum opent om 10 uur en ik kon dus uitslapen, rustig ontbijten en na een korte wandeling alsnog als een van de eerste gasten naar binnen. Het museum is gehuisvest in een prachtig oud gebouw dat goed past bij de collectie oude meesters. Alhoewel het museum langzamerhand toe is aan een grondige opknapbeurt, geven de uiterst vriendelijke medewerkers (grotendeels vrijwilligers) en de goede collectie het geheel een plezier om een ochtend rond te brengen. De weinige bezoekers waren waarschijnlijk het gevolg van het feit dat het museum pas net was geopend en ik kon ongehinderd direct door naar de zaal waar de Rembrandt hangt. De kleine zaal was verder ook verlaten en ik kon het zelfportret dat hij op jonge leeftijd had gemaakt ongestoord van dichtbij bekijken. Waren de geruchten dat hij dit portret niet zelf heeft geschilderd echt waar of kan je duidelijk de hand van de meester ontdekken? Ongeduldig nam ik nog een stap dichter naar het werk en drukte mijn neus bijna bovenop het doek…
0 Comments
Mijn wereldwijde museabezoeken brengen me steeds vaker op afgelegen plekken of naar plaatsen die ik zelf niet voor mogelijk had gehouden. Dat is enerzijds omdat ik de grote musea in wereldsteden reeds heb bezocht en de resterende schilderijen op mijn lijst zich bevinden in deze onbekende gehuchten. Anderzijds ben je soms gebonden aan de locatie van een tentoonstelling, de tijdelijke uitleenplaats van een schilderij dat anders onbereikbaar blijft omdat het bijvoorbeeld in privébezit is. Eind juli 2017 begon ik om die laatste reden aan een lange reis naar Hull in het Verenigd Koninkrijk. Voor een periode van drie maanden had koningin Elizabeth II een van haar Rembrandtschilderijen uitgeleend. Het gelukkige museum werd de Ferens Art Gallery in Hull en het prachtige, grote schilderij betrof Portret van de scheepsbouwer Jan Rijcksen en zijn vrouw Griet Jans. Ik overbrugde de afstand in bijna twee dagen en verwonderde mezelf wederom over die inspanning, zeker als je het afzet tegenover de tijd dat je werkelijk voor het schilderij doorbrengt. Die gedachte speelde door mijn hoofd toen ik de deur van het museum openduwde en verwachtingsvol vermoeid richting de zaal liep. Mijn gemoedstoestand bij het verlaten van het museum, zo’n anderhalf uur later, was het tegenovergestelde: bruisend van energie en alle wensen vervuld.
|
Arno WubbenRembrandtbewonderaar, motorfreak, auteur, reislustige hedonist. Archives
April 2023
Categories |